Min träning

Kategorier:

Inlägget saknar kommentarer. (Kommentarera här)

Jag har i min korta “karriär” som löpare helt förlitat mig på böcker för att hitta lämpliga träningsprogram, så även inför Gotland då jag införskaffat Running Your First ULTRA skriven av Krissy Moehl. Primärt för slippa göra alltför många misstag med min träning, det känns helt enkelt smartare att lita på någon som har gjort det man ska göra (och även betydligt jobbigare saker) 100 gånger tidigare än att förlita sig på en vag känsla av vad som borde fungera. Jag fick hoppa in ett par veckor in i hennes 24-veckors plan mot 50k för att hinna genomföra schemat. Då har jag innan det precis kommit ur en träningsplan fokuserad mot en halvmara.

Alla mina träningsveckor tidigare har följt samma tema, tre pass i veckan, ett tempopass, ett intervallpass samt ett långpass. Jag har dock alltid känt ett sug efter att få springa mer, vilket i sig är ett bra tecken på att det upplägget fungerade bra och höll mig borta från överträning. Överträning hade förmodligen totalt dödat lusten att springa. Mitt nya schema har 5-6 löppass i veckan och dessutom två pass på gymmet så det är en ganska kraftig numerär ökning i antalet pass. Distans och belastning är dock inte överdrivet mycket mer än tidigare.

Jag har nu, när denna blogg skapas, avslutat vecka 6 i detta träningsprogram och känslan än så länge är att det går långsammare. Orsakerna är nog flera:

  • Jag är givetvis mer sliten, det är ett jobbigare program
  • Det är mer uttalat så att det verkligen ska gå långsammare vissa pass vilket gör att det kan påverka andra pass när man fått ett annat “normaltempo”
  • Gymträningen har förmodligen resulterat i en tyngre kropp