A-, B- och C-lopp

Kategorier:

Inlägget saknar kommentarer. (Kommentarera här)

Jag har läst och funderat lite på det här med att använda vissa tävlingar som träningspass och enbart ha fullt fokus på ett fåtal tävlingar per år, 2-3 per år som mest.
Istället för att försöka toppa formen för många gånger så får en del tävlingar vara en del av träningen och jag får acceptera att det kanske inte kommer bli resultat jag är nöjd med i dessa träningslopp.
Och tänkte låna ett konceptet rakt av och gradera tävlingar i A-,B- eller C-lopp.

A-lopp är dom lopp få lopp man faktiskt är helt fokuserad på, där man veckor innan går ner i träning och verkligen låter kroppen absorbera all träning som varit fram till då för att vara i bästa möjliga form inför loppet.

B-lopp är lopp som helt enkelt faller på plats i den ordinarie träningen, men som ändå utförs med bra intensitet och med hopp om ett bra resultat eller så bra man kan trots att man är mitt inne i hård träning.

C-lopp är mindre tävlingar, kortare också tänker jag, där man egentligen bara utför ett vanlig träningspass. Kanske 10 kilometers där man efter loppet springer 15 kilometer till för att nå upp i den dagens träningsmängd. Dessa är lite mer för att få lite variation i träningen, springa med någon som kanske inte sprungit så mycket förr och gör sina första 10 kilometer eller något liknande.

Både B- och C-lopp används för att i någon mån testa något inför kommande A-lopp, upplägg av tempo, intag av energi eller något liknande.
Nu måste jag lyckas välja ut mina två A-lopp för i år, där 50 miles-loppet är givet, och krydda med lite fler C-lopp.