Lördag Träningsvecka 7

Kategorier:

Inlägget saknar kommentarer. (Kommentarera här)

Lördag och därmed mer tid tillgängligt gjorde att jag gav efter för min längtan att komma ut i naturen och springa. Träningsprogrammet angav 16-19 km. Det var med ordentlig träningsvärk efter gårdagens benpass på gymmet och med, för ovanlighetens skull, ryggsäck på ryggen jag började lunka iväg. Ett delmål med passet var att träna på intag av energi under passets gång. Jag har under längre pass tidigare kunnat ta någon gel halvvägs in, men idag hade jag ett mer specifikt mål att kontinuerligt (varje halvtimme med början 45 min in) ta in energi.

Det blev ett rätt omväxlande pass med både skogsvägar och stigar och även om det inte är första gången jag springer i skogen, jag gör det dock sällan, så slog det mig vilken skillnad det är jämfört med att springa på vägar. Det var bitvis en smal stig med mycket stenar och kuperat så man verkligen känner hur hjärnan måste ta in all information och planera var nästa fot ska hamna. Till skillnad från att springa på en väg där tankarna istället kan börja vandra iväg på helt andra saker och nästan koppla bort löpningen.
Man känner också hur fötterna tar stryk på ett annat sätt när dom tvingas landa på ojämnt underlag med olika vinklar i alla olika led för varje steg. Jag kan nog förvänta mig stela fötter imorgon.

En extra bonus med passet var att jag för första gången fick verklig användning av kartfunktionerna i min Garmin Fenix 5X för att bestämma alternativa genvägar och omvägar men ändå komma tillbaka in på min planerade stig längre fram, det är alltid skönt att kunna försvara/motivera dyra inköp även om det bara är för en själv 🙂 Riktig bra funktion!

Det blev ett långsamt pass på 18,5 km, nästan 350 höjdmeter och med en tid på över två timmar. Men roligt och lärorikt på många sätt!